iohannis.tn3vsdx50w

Klaus Iohannis a fost luni la Universitatea din București pentru a participat la ceremonia de deschidere a noului an universitar. În cadrul acestui eveniment, președintele a atras atenția asupra problemelor majore cu care se confruntă sistemul de învățământ superior.

Redăm mai jos discursul presedintelui:

„Începutul anului universitar ne regăsește pe fiecare dintre noi în ipostaze diferite, dar cu preocupări comune. Pentru studenți, fie că sunt la debutul sau la finele parcursului universitar, începe un nou an de studiu, descoperire și creștere. Pentru profesori și comunitatea academică acest moment marchează întâlnirea cu următoarea generație de tineri, cu noi provocări și experiențe.

Pentru autorități ar trebui să fie un moment de reflecție și analiză asupra sistemului universitar. Iar pentru mine, ca Președinte, dincolo de bucuria de a fi alături de dumneavoastră, este ocazia perfectă pentru a aduce din nou în discuție tema Educației în România.

Este o onoare să mă aflu cu această ocazie la Universitatea București, o instituție emblematică și de tradiție a învățământului superior românesc, de pe băncile căreia au ieșit mii de specialiști și profesori, în zeci de domenii.

Spun că în ciuda ipostazelor diferite avem preocupări comune, pentru că, fără doar și poate, fiecare dintre cei de față recunoaștem rolul universității pentru dezvoltarea unei societăți. Oricât de diferite ar fi opiniile noastre despre educație și reformarea ei, nu mă îndoiesc că, în mod fundamental și principial, ne dorim același lucru: un învățământ superior românesc performant, care produce elite, care câștigă apreciere internațională, care formează caractere și promovează valori.

Doamnelor și domnilor,

Consultarea pe care am lansat-o recent pe tema Educației nu se poate desfășura fără contribuția, expertiza și autoritatea universităților. Dezbaterea asupra Educației este deopotrivă o dezbatere cu și despre mediul universitar, fără, însă, a se limita la acesta. Ea se cuvine începută cu câteva întrebări și teme particulare. Prima este cum punem în valoare, prin intermediul universităților, întregul potențial al poporului român și al fiecărui individ, indiferent unde s-a născut și a crescut, indiferent dacă trăiește în mediul urban, rural sau în afara granițelor, indiferent cât de bogați sau de săraci sunt părinții săi.

A doua temă privește rolul universităților în creșterea economică. A gândi pe termen lung un sistem care oferă absolvenților oportunități de angajare nu este doar o chestiune economică și cu atât mai puțin una exclusiv personală, ci ține chiar de securitatea națională. Educația de calitate, conectată la piața muncii, creșterea economică și dezvoltarea unei societăți sunt fațetele aceluiași întreg și se condiționează reciproc.

Dialogul mediului universitar cu angajatorii români și străini a încetat să fie o simplă opțiune punctuală și a devenit o necesitate, dacă ne dorim o educație și o economie performante. Specializarea inteligentă, transferul tehnologic, inovarea și antreprenoriatul fac economia de succes și societatea prosperă.

În al treilea rând, trebuie să ne aplecăm asupra dimensiunii sociale a universităților și capacității acestora de a genera idei și soluții pe teme de interes social. Am mari așteptări de la comunitatea academică și științifică în a participa activ și creativ la dezbateri publice care pot modela societatea, care pot transforma sistemele publice, care pot reduce inechitățile sociale și care, nu în ultimă instanță, pot profila România în plan internațional.

În fine, o altă întrebare este cum răspund universitățile provocărilor secolului XXI sub aspectul performanței, cercetării științifice, dar și fluxului internațional de schimburi academice. Universitățile noastre pot lua ce este mai bun din fenomenul globalizării, își pot folosi atuurile pentru a aduce diversitate și excelență în corpul studențesc și profesoral.

Sistemul universitar românesc poate deveni un pol pentru studenți din întreaga lume și își poate reînnoi forța de atracție. Aceste imperative sunt cu atât mai semnificative cu cât criza demografică ne obligă să fructificăm mai bine întregul potenţial al României.

Doamnelor și domnilor,

Reformarea unui sistem se poate face doar prin dialog autentic cu cei interesați și afectați, cu toți cei care au un cuvânt de spus. Altfel este condamnată din start la eșec. O viziune pe termen lung trebuie să țină cont de realități și să anticipeze consecințe. Altfel, ce facem azi, desfacem mâine, ce construiește un guvern, distruge următorul, ce aprobă un Parlament înainte de alegeri, modifică alt Parlament imediat după.

Am avut de curând o Lege a Educației făcută fără un asemenea dialog, iar consecințele se resimt până astăzi. A fost nevoie de modificarea ei ulterioară pentru ca mii de cadre universitare să nu fie obligate să părăsească sistemul.

Dacă vrem o Educație de calitate va trebui să-i asigurăm o legislație de calitate, care nu se face în funcție de interese personale sau calcule politice, care nu se modifică o dată pe săptămână și care nu cade pradă populismului.

Doamnelor și domnilor,

Când discutăm despre cum ne dorim să arate Educația în următoarele decenii, trebuie să pornim de la valorile și principiile după care se vor forma și dezvolta generațiile viitoare. Din acest punct de vedere, universitățile sunt un spațiu privilegiat, cu misiunea de desăvârșire a potențialului intelectual al tinerilor. Iar aceasta nu poate fi îndeplinită decât cu integritate şi transparenţă în lumea academică. Universitățile trebuie să fie astfel un simbol al respectării unor principii etice și al preocupării pentru binele public. Instituția dumneavoastră, Universitatea București, și-a asumat cu seriozitate și consecvență acest rol și, pentru toate acestea, vă asigur de sprijinul meu în demersurile dumneavoastră viitoare!

De asemenea, cred că, pentru a-și duce la bun sfârșit misiunea, universitățile românești trebuie să fie susținute public, răsplătindu-le performanța în educație și cercetare, în conectarea internațională și implicarea regională, în fructificarea potențialului uman printr-o pregătire de calitate. Mă angajez să fiu un aliat al dumneavoastră, pentru o mai mare responsabilitate publică și integritate în învățământul superior românesc!

Dragi profesori și studenți,

În încheiere, de Ziua Internațională a Educației, vă urez un an academic excepțional, asigurându-vă de respectul și sprijinul meu în eforturile pe care le faceți!

Vă mulţumesc!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.