53abf62395f9cf346f000001

În perioadă 15 – 30 august, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat o acțiune tematică de control privind respectarea prevederilor legale referitoare la modul de comercializare, etichetare, prezentare și publicitate a apelor minerale naturale și a apelor de izvor.

„În această perioadă a anului consumul de ape minerale naturale și de izvor crește considerabil. Sfătuiesc consumatorii să fie atenți la modul de depozitare a apelor și să nu cumpere produsele care se află sub directă acțiune a razelor solare, precum și să verifice datele înscrise pe etichetă, precum data durabilității minimale și înscrisuri ce nu pot fi probate. Produsele care nu respectă cerințele consumatorilor trebuie refuzate”, a declarat Marius Alexandru Dunca, Președinte ANPC.

Au fost controlați 827 operatori economici (71 distribuitori, 679 magazine, 55 stații de distribuție carburanți și 22 producători) constatându-se abateri la 464 (peste 56%) dintre aceștia, fiind verificată o cantitate de circa 1.847.119 litri apa minerală naturală și apa de izvor, constatându-se că 354.533 litri (peste 19%) din cantitatea controlată nu respectau prevederile legale în vigoare privind protecția consumatorilor.

Măsuri dispuse:
– oprirea definitivă și retragerea de la comercializare a unei cantități de cca. 12.769 litri de apa minerală naturală și apa de izvor îmbuteliată în valoare de 11.438 lei care avea caracteristici organoleptice neconforme, era depozitată în condiții improprii (temperatură peste cea impusă de producători și sub acțiunea directă a razelor solare) sau care prezența data durabilității minimale depășită;
– oprirea temporară de la comercializare a 84.694 litri apa minerală naturală și apa de izvor în valoare de 115.202 lei până la remedierea neconformităților constatate;
– aplicarea a 487 sancțiuni contravenționale constând în 326 amenzi însumând 902.200 lei și 161 avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecția consumatorilor.

Principalele aspecte constatate:
– nerespectarea condițiilor de depozitare și păstrare indicate de producători- ape depozitate sub influența directă a razelor solare, fără a respectă temperatură indicată de producători; erau folosite mijloace de transport deschise, neprevăzute cu prelate pentru protecția produselor, acestea aflându-se astfel sub acțiunea directă a razelor solare și a intemperiilor (ploaie, praf etc.); depozita recipientele cu apa minerală într-un spațiu neigienizat (praf, pânze de păianjen, pereți cu infiltrații de apa).
– comercializarea de ape minerale cu data durabilității minimale depășită- produse cu data durabilității minimale depășită(expirate) de până la 60 de zile.
– apa minerală naturală și apa de izvor controlată, care prezența deficiente de informare, neoferindu-se consumatorilor informațiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit(17% din cantitatea controlată prezența deficiente de informare);
– utilizarea pe etichete a unor termeni, denumiri, caracterizări ce nu au putut fi probate, precum și o serie de mențiuni de sănătate asociate alimentului, mențiuni care nu sunt aprobate de Comisia Europeană și care contravin Regulamentul UE nr. 432/2012 de stabilire a unei liste de mențiuni de sănătate permise, înscrise pe produsele alimentare(Apa „de 7 ori mai buna”, Hidratează mult mai bine decât apa obisnuita”; „Creste imunitatea organismului”; „Este un puternic antioxidant”; „Scade colesterolul”; „Reduce procesul de A®mbatranire”; „Recomandata în curele de slăbire) .
– înscrisuri incorecte, inexacte, de natură să creeze confuzii cu apele minerale naturale- produse care nu se regăseau în Lista apelor minerale naturale; ape carbozificate care conțineau în denumirea comercială sintagma „apa minerală naturala”, inducând în eroare consumatorii; apa minerală, pe a cărei etichetă nu era menționat l nu era menționat locul unde este exploatată sursă sau numele acesteia.
– comercializarea de ape îmbuteliate în ambalaje deteriorate .
– lipsă afișării prețului pe produs și/sau a prețului pe unitatea de măsură sau neafișarea acestora în mod .vizibil, pentru apele îmbuteliate comercializate .
– practici comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii .
– reduceri anunțate care nu se regăseau în prețul pachetului supus promoției .
– perioadă pentru care produsul era anunțat la promoție nu era afișată .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.